Arts and Crafts explained

Regular arts and crafts activities can help children cultivate a range of personal and interpersonal skills, which will prove invaluable later on in life. First we must define and differentiate between art activities and craft activities. Arts are an open-ended, less structured activity with no predefined goal. Art usually involves a variety of materials with no set instructions and the idea is to express oneself through free creation. Craft activities on the other hand require more specific materials, are more structured and have a pre-defined goal - like the building of a birdhouse for instance. Arts and crafts can be combined to effectively reach certain developmental goals in children. According to Eric Erickson, in Childhood and Society, the development fields of children ages five to twelve fall into 4 main categories: cognitive (thinking), emotional (feeling), social (relating) and sensory-motor (coordinating). Arts and crafts activities touch all of these developmental areas. Lets examine how. Cognitive skills include the ability to process new information, find solutions and, make decisions - all of which are required when experimenting with and assembling different materials to create something new and decorating projects. Art is the result of self-expression and creativity, which is caused by emotions. Art activities can help children handle stress and provides an outlet for their feelings. Using different materials also provides stimulation of the five senses and teaches a healthy outlet for pleasure and satisfaction. The result of an arts and crafts project can make a child proud and help boost confidence. Arts and crafts also encourage social interaction and communication between children as many projects require more than 2 hands and materials must be shared. Group arts and crafts projects can encourage friendships, relationship building and helpfulness. Less verbal children can manoeuvre more comfortably in a less verbal and more physical environment. Last but not least, children’s coordination can be improved by regularly engaging in art and craft activities. Managing and assembling different materials trains the fine motor skills and eye hand coordination. Art activities, which primarily activate the right hemisphere of the brain, are most strongly with emotional developmental while craft activities, which activate the left hemisphere of the brain are associated with cognitive, social and coordination skills. This is why we at Pritt are proud to present the large range of educational crafting projects that we feature on our website.

Artes y Manualidades

Las actividades de arte y manualidades pueden ayudar a los niños a cultivar sus habilidades personales e interpersonales, que serán muy valiosas en su vida. Primero debemos definir y diferenciar entre actividades artísticas y manuales. El arte es una actividad abierta, menos estructurada, sin un objetivo predefinido. Normalmente implica una variedad de materiales sin instrucciones, y la idea es expresarse uno mismo a través de la creación libre. Las manualidades, por su parte, requieren materiales específicos, son más estructuradas y tienen un objetivo predefinido. El arte y las manualidades pueden combinarse para conseguir eficazmente ciertos objetivos de desarrollo en los niños.

Según Eric Erickson, los campos de desarrollo de los niños entre 5 y 12 años se dividen en 4 categorías: cognitiva (pensamiento), emocional (sentimientos), social (relaciones) y sensomotriz (coordinación). Las actividades manuales y artísticas tocan todas estas áreas de desarrollo. Veamos cómo.

Las habilidades cognitivas incluyen la capacidad de procesar nueva información, encontrar soluciones y tomar decisiones - todas ellas son necesarias cuando se experimenta con materiales para crear algo nuevo o para decorar proyectos.

El arte es el resultado de la propia expresión y creatividad, causada por las emociones. Las actividades artísticas pueden ayudar a los niños a manejar el estrés y dar salida a sus sentimientos. Usar distintos materiales estimula los cinco sentidos y enseña una forma sana de expresar el placer y la satisfacción. El resultado de un proyecto puede hacer que un niño se sienta orgulloso y ayudar a su auto-confianza.

Las artes y las manualidades también estimulan la interacción social y la comunicación, ya que muchos proyectos requieren más de dos manos y compartir materiales. Los proyectos en grupo fomentan las amistades, las relaciones y la amabilidad. Los niños más callados pueden estar más cómodos en un entorno menos verbal y más físico.
 
Por último, pero no menos importante, la coordinación de los niños se puede mejorar con proyectos manuales. Manejar y unir diferentes materiales entrena sus habilidades motoras y la coordinación óculo-manual.

Las actividades artísticas, que activan fundamentalmente el hemisferio derecho del cerebro, son las más fuertes en el desarrollo emocional, mientras que las actividades manuales, que activan el hemisferio izquierdo del cerebro, se asocian con las habilidades cognitivas, sociales y de coordinación.

Por estas razones, Pritt está orgulloso de presentar un gran abanico de proyectos manuales educacionales en nuestra web.